هاوینگ بیت‌کوین یک رویداد ویژه در صنعت رمزارزها است. این رویداد هر چهار سال یک‌بار پس از استخراج هر 210,000 بلوک رخ می‌دهد و هدف آن کاهش تأمین سکه‌های جدید در گردش به نصف می‌باشد. از نظر تاریخی، قیمت بیت‌کوین پس از رویدادهای هاوینگ افزایش یافته است. تاکنون سه هاوینگ در سال‌های 2012، 2016 و 2020 رخ داده است. هاوینگ چهارم بیت‌کوین که در تاریخ 20 آوریل 2024 مورد انتظار است، صدور بیت‌کوین‌های جدید را هر ماه به میزان 14,000 بیت‌کوین کاهش می‌دهد. با سرمایه‌گذاران و طرفداران با شوقی که منتظر حرکت به سمت بالای قیمت این رهبر رمزارز هستند. با این حال، یک بحث جدید درباره این رویداد پدیدار شده است، با تردید برخی و اعتقاد دیگران به اینکه هاوینگ آینده تأثیری بر قیمت بیت‌کوین داشته باشد یا نه. در این مقاله، به دنبال دلایل این امر هستیم.

 

هاوینگ بیت‌کوین تأثیری بر قیمت بیت‌کوین نخواهد داشت

طبق گزارش اخیر CryptoQuant، تأثیر هاوینگ بیت‌کوین بر قیمت آن کاهش یافته است، با تقاضا که اکنون نقش مهم‌تری را ایفا می‌کند. از زمان هاوینگ سال 2020، افزایش قابل توجهی در سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین مشاهده شده است، با بزرگترین تقاضا از کسانی که بین 1,000 تا 10,000 بیت‌کوین دارند. افزایش تقاضا از سرمایه‌گذاران با دارایی‌های بزرگ نشان می‌دهد که هاوینگ ممکن است تأثیر بزرگی بر قیمت بیت‌کوین نداشته باشد مانند گذشته. کسانی که به مدت طولانی به بیت‌کوین دست می‌زنند، هفت برابر میزان بیت‌کوین‌های جدید صادر شده در هر ماه را جمع‌آوری می‌کنند، که نشان از کمبود ماهانه در تأمین است.

 

 

تفاوت موجود بین تقاضای صاحبان دارایی‌های طولانی مدت و تأمین در سطح بالاترین سطح خود است، که باور به این نکته را تقویت می‌کند که هاوینگ ممکن است بر قیمت بیت‌کوین تأثیر بزرگی نداشته باشد. حتی با کاهش صدور ماهانه پس از هاوینگ، تقاضا از صاحبان دارایی‌های طولانی مدت همچنان بالا است که می‌تواند هر گونه تأثیر منفی بر قیمت را موازی باز کند. صدور ماهانه بیت‌کوین در حال حاضر فقط 4% از کل تأمین را شامل می‌شود، که نشان دهنده کاهش قابل توجهی نسبت به هاوینگ‌های گذشته است. پس از هاوینگ‌های اول، دوم و سوم، توزیع به ترتیب 69%، 27% و 10% بود. پس از هاوینگ در سال 2016، قیمت بیت‌کوین 4,200% افزایش یافت و به 19,800 دلار رسید و پس از هاوینگ در سال 2020، قیمت آن به تقریباً 683% افزایش یافت و به 69,000 دلار رسید. هاوینگ بعدی دستمزد بلوک‌ها را از 6.25 بیت‌کوین به 3.125 بیت‌کوین کاهش می‌دهد. در حال حاضر، بیت‌کوین به ارزش 68,764 دلار داده شده است، که نشان دهنده افزایش 7.12% در طی 5 روز گذشته است.

 

سرمایه‌گذاران امیدوار به هاوینگ بیت‌کوین در تاریخ 20 آوریل هستند و انتظار افزایش قیمت بیت‌کوین را دارند. سرمایه‌گذاری فعلی در بیت‌کوین به ارزش 78.36 میلیارد دلار است، که 30 برابر بیشتر از قبل از هاوینگ مه 2020 است. این نشان دهنده افزایش فعالیت بازار و احساسات تجار است. Rekt Capital، یک کارگزار و تحلیلگر رمزارز، اظهار کرده است که بیت‌کوین در مرحله تجمع است و هر کاهشی در قیمت آن به سرعت بازگشت خواهد داشت و آن را به عنوان رفتار طبیعی قبل از هاوینگ معرفی می‌کند. او برجسته می‌کند که این زمان خوبی است تا صبر کنید و با قیمت تخفیف‌خورده خرید کنید، زیرا این ممکن است آخرین بار باشد که بیت‌کوین با این کاهش قیمت در سال 2024 مواجه می‌شود.

 

این بخاطر این است که بیت‌کوین به زودی وارد دوره کشف قیمت خواهد شد. مرحله نهایی چرخه هاوینگ بیت‌کوین، به طوری که توسط Rekt Capital توضیح داده شده است، با نام افزایش فراگیر شناخته می‌شود. این مرحله پس از یک دوره تجمع رخ می‌دهد و توسط افزایش قابل توجه و سریع در قیمت بیت‌کوین تعریف می‌شود. معمولاً نمودارها نشان می‌دهند که از فاز پیشین ثابت، که رنگ سبز به این روند قوی بالا را نشان می‌دهد، جدا می‌شود.

 

 

در میان افزایشی فراگیر، بیت‌کوین تجربه افزایش قابل توجهی در قیمت دارد و اغلب به رکوردهای جدید دست می‌یابد. افزایش قیمت انگیزه و نگرش مثبت میان سرمایه‌گذاران را به نمایش می‌گذارد و نشانه‌ای از حالت بسیار متفائل در بازار است. مردم هرچه بیشتر و بیشتر به امکان بیشتر کسب سود مشتاق می‌شوند، که منجر به افزایش تقاضا برای بیت‌کوین و شور و شوقی در خرید می‌شود.

 

به طور اساسی، افزایش فراگیر دوره‌ای از رشد سریع و هیجان‌انگیز در بازار بیت‌کوین را نشان می‌دهد، که توسط عواملی مانند تأمین محدود از رویداد هاوینگ، افزایش محبوبیت و اظهار نظر تحریک شده است.

 

پس از اینکه قیمت بیت‌کوین در نهایت به 69,000 دلار رسید، در سه روز گذشته به 72,715.36 دلار رسید. با این حال، لحظه افتخارآمیز به طور کمی کاهش یافته است، با بازآزمایی سکه. قیمت بیت‌کوین در حال حاضر در 69,009.57 دلار معامله می‌شود، که یک کاهش 1.55% نسبت به روز گذشته است. با اینکه عملکرد آن در روز گذشته تقریباً 3% کاهش یافته است، اما سکه تاکنون دارای یک رشد 143% در سال است. بیت‌کوین جایگاهش را در بازار رمزارزها به عنوان رهبر دارد، با یک سرمایه بازاری به ارزش 1.36 میلیارد دلار، به گفته CoinMarketCap. این سکه تجارت خود را با 13.11% کاهش داده است تا حجم 33.77 را در طی 24 ساعت گذشته ثبت کند.

 

نتیجه‌گیری

بحث درباره اثرات هاف

 

ینگ بیت‌کوین بر قیمت آن ادامه دارد، با نظرات و احساسات متفاوتی که از سوی متخصصان و سرمایه‌گذاران ابراز می‌شود. در حالی که برخی ادعا می‌کنند که تقاضای رو به افزایش برای سکه و تغییرات بازار عوامل اصلی در قیمت بیت‌کوین هستند، بیشترین دیگران اطمینان دارند که رویداد هاوینگ همچنان نقش مهمی را ایفا می‌کند. قیمت بیت‌کوین به رغم چالش‌ها، ادامه می‌دهد و عملکرد بازاری پرقدرتی ارائه می‌دهد. مسیر آینده این سکه بدون شک توسط عوامل مختلفی مانند شرایط ماکرواقتصادی، روند پذیرش، حس بازار و شرایط باقی مانده است، زیرا همچنان در رتبه اول جدول رمزارزها قرار دارد.

 

 

Bitcoin Halving : Will Bitcoin Halving Really Affect BTC Price?