بیت‌کوین به سمت رکورد خود از نیمه مارس با نزدیک شدن به رویداد هاوینگ آوریل، فرصتی که به شدت منتظر آن هستیم، رو به جلو حرکت می‌کند. دومین رویداد اصلی که ممکن است بیت‌کوین را در سال 2024 به بالا بکشاند، هاوینگ پس از راه‌اندازی بیت‌کوین ETFهای قیمت نقدینگی بیت‌کوین در ژانویه رخ داد. بیت‌کوین، بیت‌کوین ETFهای قیمت نقدینگی بیت‌کوین و کوین‌بیس امسال افزایش قیمت یافته‌اند. اما استخراج‌کنندگان بیت‌کوین در ماه‌های اخیر پس از آغاز سال 2024 واریانت‌تر بوده‌اند.

لطفاً ویدیو را در Investors.com تماشا کنید – سه رویداد اصلی که در سال 2024 به رمزارزها و بیت‌کوین کمک خواهد کرد

رویدادهای هاوینگ مقدار پاداشهای رمزارزی که به استخراج‌کنندگان اهدا می‌شود، را 50٪ کاهش می‌دهد. این رویه توسط ساتوشی ناکاموتو، خالق افسانه‌ای رمزارز، در مقاله اولیه سفید بیت‌کوین منتشر شده در سال 2008 تعیین شده است. “استخراج‌کنندگان” بیت‌کوین پاداش برای تأیید معاملات و ایجاد بلوک‌ها دریافت می‌کنند. در این فرآیند، آن‌ها همچنین بیت‌کوین‌ها را “ایجاد” می‌کنند. کاهش پاداش استخراج کمک می‌کند تا تأمین بیت‌کوین‌ها کنترل شود، که حداکثر 21 میلیون بیت‌کوین را دارد. برخی به رویدادها به عنوان “هافنینگ‌ها” اشاره می‌کنند، یک ترکیب از “هافینگ” و “رویداد”.

 

اثر هاوینگ بیت‌کوین

هاوینگ آوریل مورد انتظار است که بین 18 آوریل و 21 آوریل رخ دهد. این پاداش استخراج‌کنندگان را به 3.125 بیت‌کوین در هر بلوک کاهش خواهد داد. آخرین رویداد هاوینگ بیت‌کوین در ماه مه 2020 رخ داد، زمانی که پاداش استخراج به 6.25 بیت‌کوین در هر بلوک استخراج شده از 12.5 بیت‌کوین در هر بلوک کاهش یافت.

رویدادهای هاوینگ پس از هر 210,000 بیت‌کوین استخراج شده رخ می‌دهند که تقریباً چهار سال زمان می‌برد. قیمت بیت‌کوین تاریخیاً در ماه‌های پس از رویدادهای هاوینگ افزایش یافته است زیرا ایجاد بیت‌کوین‌های جدید کند می‌شود.

“به طور اساسی این از جنبش‌های عرضه در بازار است که مجموع مقدار عرضه که به بازار می‌آید، نصف می‌شود”، ویل کلمنت، بنیانگذار Reflexivity Research و گاو ارزهای رمزارزی به گفتگو با IBD پیش‌تر اظهار داشت. “از منظر تقاضا و عرضه خام، شما کمترین عرضه‌ای که به بازار می‌آید را دارید. حتی اگر تقاضا همان باقی بماند، قیمت شروع به بالا می‌رود”.

 

بیت‌کوین تا پایان سال 2017 به حدود 20,000 دلار افزایش یافته بود که از 650 دلار در زمان هافینگ سال 2016 بود. به طور مشابه، بیت‌کوین در نوامبر 2021 به نزدیکان رکورد قبلی حدود 69,000 دلار رسید، پس از معامله حدود 8,800 دلار قبل از هافینگ 2020، متوقف شد متیو سیگل، رئیس تحقیقات دارایی‌های دیجیتال در VanEck، در یک یادداشت تحقیقاتی ژانویه نوشت.

استخراج‌کنندگان در حال آماده شدن هستند

کوین‌بیس می‌گوید که هرچند رویدادهای هافینگ بهبود‌های فنی تقاضا و عرضه را به وجود می‌آورند، اما شاید به طور لزومی اجراهای گاو را راه‌اندازی نکنند.

“به نظر ما، اهمیت اصلی هافینگ در توانایی آن برای جلب توجه رسانه‌ای به آنچه بیت‌کوین را منحصر به فرد می‌کند است: یک برنامه زمانبندی تأمین ثابت و کاهشی”، تیمی به رهبری دیوید دونگ، رهبر تحقیقات موسساتی، در معیار بازاری اعلام کرد.

علاوه بر این، نرخ هش، یا قدرت محاسباتی مورد نیاز برای استخراج بیت‌کوین، ادامه دارد. این امر باعث شده است که استخراج بیت‌کوین جدید هزینه بیشتر و دشوارتر شود. بنابراین، کاهش پاداش استخراج، همراه با نیازهای بیشتر برای قدرت پردازش، می‌تواند منجر به یک لرزش در میان استخراج‌کنندگان بیت‌کوین شود، زیرا حاشیه سودها کاهش می‌یابد، دونگ می‌گوید.

سیگل هم با این باور موافق است که رویداد هافینگ برنده‌ها و بازنده‌هایی ایجاد خواهد کرد. “استخراج‌کنندگان غیرسودآور از اتصال جدا می‌شوند و سهمیه‌ها را به کسانی با هزینه‌های کمینه تر واگذار می‌کنند”، او در مشاهده‌های مرتبط با بازار رمزارزی سال 2024 VanEck نوشت. او شک دارد که این موضوع بازارهای عمومی را تنش دهد به سبب بهبود صورت‌های مالی سهام‌های معدنی بیت‌کوینی لیست‌شده مانند ماراتون دیجیتال و رایت پلتفرمز. آن‌ها حدود 25٪ از نرخ هش جهانی را کنترل می‌کنند.

معدن هات 8 و کرپشن بیت‌کوین آبان ماه در یک تراکنش تمام سهامی با هم ادغام شدند تا کرپشن هات 8 شرکت شود.

با این حال، در 21 مارس، برناستین پیش‌بینی خود را درباره سهام‌های معدنی رمزارز افزایش داد، بر اساس افزایش بیت‌کوین به نزدیکی 74,000 دلار و استقبال مثبت از ETFهای جدید بیت‌کوین.

“با چرخه جدید گاوی بیت‌کوین، جریان‌های ETF قوی، گسترش قدرت استخراج‌کننده، و درآمد سهام‌های دلاری استخراج‌کننده در سطح بالا، ما همچنان معتقدیم که استخراج‌کنندگان بیت‌کوین خریدهای جذابی برای سرمایه‌گذاران سهامی را ارائه می‌دهند که به دنبال افت و خیز سایکل رمزارزی هستند”، آنالیزگران گوتام چوگانی و ماهیکا ساپرا نوشتند.

جریان ETF بیت‌کوین

سیگل در یادداشت تحقیقاتی خود ژانویه اعلام کرد که راه‌اندازی ETFهای قیمت نقدینگی بیت‌کوین در ژانویه “تأثیر دوگانه‌ای” را به دارایی آورد. “آن‌ها دسترسی به بیت‌کوین را دموکراتیزه کردند، اجازه دادن به یک طیف گسترده‌تری از سرمایه‌گذاران برای شرکت در بدون مالکیت دارایی‌های دیجیتال”، سیگل نوشت. “با این حال، این موضوع باعث یک مانع برای قیمت بیت‌کوین شد به دلیل افزایش نقدینگی بازار و احساس سرمایه‌گذاران یکطرفه قبل از وقوع رویداد”.

او باور دارد که یک رالی بیت‌کوین امسال می‌تواند فرصت خرید را برای سهام‌های معدنی بیت‌کوین فراهم کند که تا این لحظه در این سال زیر عملکرد بوده‌اند.

فیگور سهام تراست بیت‌کوین بلک‌راک بود که رهبری را در جریان‌های ورودی صندوق‌ها از زمان راه‌اندازی ETFهای بیت‌کوین قیمت نقدینگی در 11 ژانویه به عهده گرفته بود. براساس داده‌های CoinShares، تا 8 آوریل، تقریباً 14.78 میلیارد دلار جریان‌های ورودی را دیده است. صندوق فیدلیتی ویز اوریجین بیت‌کوین در رتبه دوم با 7.98 میلیارد دلار ورودی قرار دارد. ARK 21Shares بیت‌کوین ETF رتبه سوم را با جریان‌های ورودی 2.24 میلیارد دلار دارد.

تراست بیت‌کوین گریسکیل تا 8 آوریل حدود 15.48 میلیارد دلار جریان خروجی را داشت. یک قسمت بزرگ از آن‌ها از روند ورشکستگی FTX و جنسیس می‌آید. با این حال، گریسکیل هنوز رهبر در اصول است با 32.93 میلیارد دلار در اداره دارایی‌ها، دنباله‌داری شده توسط تراست بیت‌کوین در 17.89 میلیارد دلار.

ETFها برای خرید فعال خواهند شد

همچنین، صدای مرکزی برای وانک‌هایش تنها در دوره‌های معاملاتی مرتبط با قیمت بیت‌کوین خواهد بود. صدای ETF بیت‌کوین تنها در زمان‌های معاملات فعال خواهد بود. زمانی که آن‌ها نیاز به خرید یا فروش بیت‌کوین بر اساس فعالیت خلق و تصفیه صندوق دارند، تنها در زمان‌های معاملات فعال انتقال می‌دهند، کایل داکروز، مدیر محصولات دارایی‌های دیجیتال در وانک، پیش‌تر به IBD گفت. داکروز گفت که فقط می‌تواند در مورد وانک به طور خاص صحبت کند.

فعالیت خلق و تصفیه به افزایش یا کاهش تعداد سهام ETF منجر می‌شود تا تقاضا را تعادل بدهد و قیمت بازار را به‌طور نزدیکی با ارزش دارایی‌های نگهداری شده زیرین خود تطابق دهد.

 

قیمت بیت‌کوین، سهام‌های رمزارزی

بیت‌کوین در اطراف 69,000 دلار چرخش می‌کند چرا که رمزارز به سمت سطوح رکورد اخیر خود باز می‌گردد. در 14 مارس بیت‌کوین به یک رکورد جدید همه‌زمانه 73,798 دلار رسید، رکورد قبلی خود که در نوامبر 2021 با 68,990 دلار ثبت شده بود را پشت سر گذاشت.

بزرگترین رمزارز جهان تقریباً 157٪ در سال 2023 افزایش یافت. بیت‌کوین تا این لحظه حدود 70٪ افزایش یافته‌است، با اکثر سودها در فوریه و مارس.

تبادل رمزارز کوین‌بیس، که به عنوان نگهدارنده بیشترین ETFهای بیت‌کوین قیمت نقدینگی عمل کرده، در سال 2024 تقریباً 48٪ افزایش یافته است.

ETFهای قیمت نقدینگی بیت‌کوین در فوریه به طولانی‌مدت رشد کرده‌اند و در میانه مارس به رکورد بیت‌کوین همخوانی کرده‌اند. این گروه جمعیتی خوب فوق العاده با قیمت‌های روز اول ژانویه‌شان معامله می‌شوند.

سهام معدن بیت‌کوین از پایان فوریه کاسته‌اند. سهام ماراتون دیجیتال حدود 47٪ از بالاترین قیمت 28 فوریه خود، 34.09 دلار، کاسته‌اند. سهام MARA امسال حدود 24٪ کاهش یافته‌اند.

سهام RIOT پس از عدم شکستن از پایگاه cup-with-handle به انتهای فوریه، در سال 2024 حدود 35.4٪ کاهش یافته‌اند.

کلین‌اسپارک در مارس تقریباً 48٪ افزایش یافت تا 24.72 دلار در 27 مارس – بالاترین سطح خود از آوریل 2021. از آن زمان سهام کاهش یافته‌اند اما سهام CLSK هنوز بیش از 39٪ امسال افزایش یافته‌اند.

 

 

https://www.msn.com/en-us/money/markets/bitcoin-halving-event-draws-near-what-to-expect-from-the-quadrennial-event/ar-BB1loaLm