جک دورسی بنیان‌گذار شرکت توییتر(X کنونی) و طرفدار سرسخت بیت‌کوین، تلاش‌های خود را برای غیرمتمرکز کردن فرایند استخراج ارز دیجیتال ادامه می‌دهد، استارتاپ Ocean که دورسی در سرمایه‌گذاری اولیه آن شرکت کرده، می‌خواهد استخراج‌ کنندگان را قادر سازد تا مستقیماً از شبکه بیت‌کوین پاداش دریافت کنند.

سرمایه گذاری 6.2 میلیون دلاری جک دورسی، به همراه مشارکت دیگر شرکای استراتژیک، نشان از تعهد او به تقویت محیط استخراج بیت کوین به صورت مستقل و قدرتمند است. اعتقاد جک دورسی به ماموریت اوشن در قدرت دادن به استخراج کنندگان و کاهش خطرات مرتبط با مرکزیت استخر، یکی از عوامل اصلی در توسعه این پروژه بوده است.

شرکت Mummolin استخر استخراج بیت کوین غیرمتمرکز Ocean را با حمایت جک دورسی راه اندازی کرد.اوشن قصد دارد استخراج کنندگان را ، به دریافت پاداش بلوک مستقیماً از بیتکوین قادر کند.

تفاوت OCEAN با استخرهای استخراج معمولی :

در استخرهای استخراج بیت کوین معمولی، اپراتور استخر، حضانت جوایز را بر عهده می گیرد و آنها را بین ماینرها توزیع می کند.
این بدان معناست که استخر به طور بالقوه می‌تواند پرداخت‌ها را متوقف کند یا برخی از تراکنش‌ها را سانسور کند.
Ocean اولین استخر استخراج بیت کوین کاملا غیرمتمرکز خواهد بود که پاداش را مستقیماً به ماینرها به صورت شفاف پرداخت می کند.
ماینرها در Ocean پاداش بلوک جدید را مستقیماً از شبکه بیت کوین و بدون دخالت هیچ نهاد متمرکزی دریافت خواهند کرد.

 

جک دورسی، بنیان‌گذار شرکت توییتر(X کنونی) و طرفدار بیتکوین، نسل جدید استخرهای ماینینگ را پایه ریزی کند تا به استخراج کنندگان کمک کند تا کنترلی بر پاداش‌های ماین و هزینه‌های تراکنش به دست آمده ، داشته باشند.

او به مشکل تمرکز بیشتر استخرهای استخراج‌های بیتکوین که ممکن است بر روند استخراج بیتکوین تأثیر منفی داشته باشند، اشاره کرد و گفت :

“وقتی یک پروژه را می‌بینم که به طور کلی برای بیتکوین خوب است و همچنین برای من و شرکت‌هایم بهره‌وری لازم را دارد، تصمیم ساده‌ای برای من می‌شود و خوشحالم که در آن نقش دارم.”

 

راه اندازی Ocean در زمانی انجام می شود که سانسور تراکنش‌ها توسط استخرهای معدنی بزرگ جنجال هایی را به همراه داشته است. اخیراً، F2Pool به دلیل ادعای سانسور تراکنش‌ها از یک آدرس تحریم شده با واکنش‌های منفی مواجه شد.

 

چشم انداز و ویژگی های اوشن :

تعهد استخر به پرداخت مستقیم پاداش های بلوک به استخراج کنندگان، بدون نظارت و نگهداری، نشانه یک تغییر بزرگ در تاریخچه استخرهای ماینینگ است.
انتظار می رود این رویکرد شفافیت و عدالت فرآیند استخراج را افزایش دهد و شبکه ی بیت کوین را تقویت کند.
چشم انداز اوشن، همانطور که صراحتا لوک داشیر (Luke Dashjr) ، توسعه دهنده قدیمی بیت کوین و یکی از بنیانگذاران Mummulin اظهار داشت:
“اوشن نوع جدیدی از استخر است که به ماینرها این امکان را می دهد که دوباره واقعاً ماینر شوند. ما به عنوان شفاف‌ترین استخر و همچنین تنها استخر غیرحضوری راه‌اندازی می‌کنیم که در آن استخراج‌ کنندگان پاداش‌های جدید بلوک را مستقیماً از بیت‌کوین دریافت می‌کنند.”
علاوه بر سرمایه‌گذاری اصلی جک دورسی، دور سرمایه‌گذاری اولیه Ocean شامل سرمایه‌گذاری‌هایی از چندین صندوق معتبر بیت‌کوین و Web3 مانند:Accomplice، Barefoot Bitcoin Fund، MoonKite و NewLayer Capital می‌شد.

اعلام راه‌اندازی اوشن در کنفرانس استخراج بیتکوین در کنار سد هیدروالکتریک ۱۵۰ ساله بِرفوت ماینینگ در منطقه‌ای روستایی در کارولینای جنوبی صورت گرفت. بِرفوت ماینینگ، اولین مشتری اوشن، آنها انرژی حاصل از تولید برق سد را به صورت کامل به منظور استخراج بیتکوین تخصیص داده اند و از تمام انرژی حاصل شده برای استخراج بیتکوین به صورت یکجا استفاده می‌کنند.

راه‌اندازی اوشن، ۱۳۹ روز قبل از چهارمین رویداد هاوینگ بیتکوین است ، که در تاریخ ۱۷ آوریل ۲۰۲۴ پیش بینی شده است، پس از نصف شدن، پاداش استخراج بیتکوین در هر بلوک از ۶.۲۵ بیتکوین به ۳.۱۲۵ بیتکوین کاهش یافته و انگیزه استخراج کنندگان بیتکوین به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.